Læselyst & kodning: computerspil

@Adobe Stock  

I dette forløb arbejder vi med elevernes kendskab til og interesse for computerspillet som genre. I forløbet får eleverne viden om analyse af computerspil og deres virkemidler og skal bruge deres egne erfaringer til at programmere deres eget spil – et multimodalt interaktivt produkt.

Forløbet varer 6 lektioner.

Inden undervisningsdagen skal eleverne udfylde et kort online spørgeskema, hvor de skal beskrive og reflektere over deres yndlingsspil.

På undervisningsdagen vil der være en blanding af oplæg af underviseren, dialog mellem elever, lærer og underviser, introduktion til det gratis programmeringssprog Scratch og produktion af elevernes eget spil. 

Hent beskrivelsen som pdf

Formålet med dette undervisningsforløb er at lære eleverne:

  • at det er lettere at lære nyt, når man kan læse
  • at det er godt at kunne læse, når man skal designe og udvikle computerspil
  • at deres egne erfaringer er gode at bygge videre på
  • at programmere med Scratch (gratis programmeringssprog)
  • at producere deres eget spil – baseret på deres erfaringer fra deres yndlingsspil

4.-6. klasse
Kan med fordel også holdes for en mindre gruppe børn.

Fag
Undervisningsforløbet er velegnet til tværfaglige forløb, hvor flere elementer appellerer til forskellige fag.

Dansk
Andre sprog
Billedkunst
Matematik
Natur/teknologi
It og medier
Teknologiforståels

Teknik
Der skal være adgang til en storskærm og projektor (evt digital tavle) og internet

Eleverne skal have hver deres computer med mus til rådighed og internet.

Læreren
Gruppen af elever skal have en lærer med, som kender dem.

Underviseren
Underviseren deltager hele dagen.

Forberedelse
Eleverne skal svare på et kort spørgeskema senest 8 dage før undervisningdagen. Læreren vil senest 14 dage før modtage et link til dette spørgeskema. Besvarelserne vil indgå som en del af undervisningen.

Eleverne skal have oprettet en gratis konto på https://scratch.mit.edu/.

Hvis eleverne er under 13 år, skal deres forældre give tilladelse til, at de må dele projekter, da denne funktion skal bruges  til undervisningen. Når eleven opretter kontoen, skal de angive en email-adresse til en forælder, som herefter modtager en mail, hvor de skal give barnet lov til at dele deres projekter.

Prisen afhænger af antal elever. Skriv til info@scratch-paa-dansk.nu og få et tilbud.  

Prisen dækker undervisning og undervisningsmateriale til elever og lærer.

Skoler udenfor Sjælland
Her vil der komme et tillægspris til overnatning.