Presse – workshop: Lær at lave tegnefilm, quiz & spil

Pressemeddelelse

I denne workshop lærer børnene at lave forskellige typer af projekter, som tegnefilm, quiz og spil med programmet Scratch (et gratis online værktøj). Undervejs er der god tid til at de kan arbejde med deres egne idéer. For børn i alderen 10-14 år.

Den første dag får børnene en grundig introduktion til programmet ved at lave deres egne projekter med tegnefilm (hvor de både kan bruge figurer og baggrunde fra biblioteket eller tegne dem selv) og laver en quiz med rigtige, forkerte svar og point

Den anden dag arbejder vi videre på dét som de har lært og de lærer at lave et spil med forskellige spilelementer, så som point, nedtælling, liv mv.

Alle deltagerne får et hæfte med hjem fyldt med idéer, som de kan arbejde videre med derhjemme.

Kun for forældre
Scratch hjælper børn med at tænke kreativt, tænke systematisk, løse problemer, arbejde sammen og at bruge programmering som et værktøj – nødvendige kompetencer i det 21 århundrede.

Underviseren er Kirsten Dam Pedersen, som er bibliotekar i KBH og som tager ud og underviser med hendes firma Scratch på dansk. Hun har undervist over 500 børn og voksne i Scratch gennem 6 år. Læs mere på http://www.scratch-paa-dansk.nu/

Praktisk
Barnet skal have lavet en konto inden workshoppen på www.scratch.mit.edu. Barnet skal selv medbringe bærbar computer, helst med en mus. Alternativt kan han/hun måske låne en af biblioteket. Der skal ikke installeres noget. Barnet får et hæfte med hjem fyldt med idéer, som han/hun kan arbejde videre med derhjemme.

Den sidste halve time er der åben workshop, hvor familie og andre interesserede er velkomne til at se, hvad børnene arbejder med.

PS
Man kan lave alle projekter på en tablet, men de spil som bruger tastaturet kan ikke testes på tabletten. I så fald skal børnene låne en computer, som de kan teste det færdige spil på. Det er også i mange tilfælde lettere at styre elementerne med en mus fremfor sin finger.