Om Scratch på dansk

Kirsten Dam Pedersen (Danmark)

Bibliotekar på Vigerslev Bibliotek / Underviser & ejer af Scratch på dansk. Mission: at lære børn at bruge programmering som et værktøj til at udvikle deres egne idéer og måske gøre dem interaktive. At vise - især piger - at programmering er meget andet end "bare" computerspil.

En gang imellem har jeg brug for en ekstra underviser, så vi kan nå at hjælpe alle. Og heldigvis for mig – og jer – har jeg to gode samarbejdspartnere, som gerne kommer med: 

Annemette Nelleberg (Jylland & Sjælland)

Lærer i Teknologiforståelse og it-didaktisk design og har erfaring med at inddrage alle børn i et konstruktivt læringsmiljø, hvor teknologi, kommunikation, kollaboration, kreativitet og kritisk tænkning spiller en stor rolle.

Winnie Thorstensen (Sjælland)

Underviser i Science & Programmering for børn og har flere års erfaring med forskellige teknologier, bl.a. Scratch. Winnie elsker at lege med kreativitet, teknologi og programmering.

Sådan startede det…

Tilbage i 2012 kom der en forælder ind på min daværende arbejdsplads og spurgte, om vi ville være med til arrangere en Scratch dag i Sorø. Han havde hørt om Scratch fra en amerikansk kollega og han ville gerne være med til at udbrede det i Danmark. Han var rigtig glad for, at der nu var kommet en mulighed for at hans børn kunne bruge computeren til noget kreativt. Jeg sprang med på ideen og vi startede med en workshop for 25 børn, hvor jeg, min søn og en af hans børn underviste de andre. Det var en stor succes og siden hen har jeg undervist over 600 børn og voksne i Scratch.

Den glæde og stolthed som børnene viser – efter en endt workshop – er det hele værd.

Enkelte episoder glemmer jeg aldrig…

F.eks. på en sommerlejr for Gifted Children hvor jeg efter en workshop møder en far, som henvender sig og siger:

Hvor var det godt, at du holdt den workshop, min søn har aldrig kunnet se idéen med at læse og nu er han i fuld gang med at øve sig, så han selv kan arbejde med sine projekter

Og på en anden GC sommerlejr, hvor der ofte deltager børn med særlige udfordringer: en multihandikappet dreng laver et projekt, hvor han får en flyvemaskine til at flyve frem og tilbage over skærmen og man smittes af hans store begejstring.